torsdag 6 augusti 2015

Tips på contouring!

Minns ni att jag visade upp mitt contouring kit som jag beställt hem :)? Jag bestämde mig för att prova det, jag menar, övning ger ju färdighet och det är ju bara att öva, öva, öva. Så jag lekte runt med den ljusaste färgen (highlight) , den mörkaste färgen (skugga) samt den rosa (under ögon och blåa / gråa toner / områden) så jag kollade runt på samma mallan över hur man ska 'applicera' sin contouring eller vad man nu ska säga haha. Så använde mig av en mellan tunn sminkborste för att lägga på färgen och smetade / blandade ut det med en sminksvamp.

Tog för bilder, under tiden och efter bilder. Tycker inte det blev dåligt, men blev lite hårt så man lär sig ju som sagt men man kan också lära sig av varandra så jag tänkte ge lite första gången tips på hur man kan bli bättre och vad man ska tänka på när man gör det :)

1. Måla färgerna i paletten på din armled för att kolla vilken som är något ljusare (kanske 2 toner ljusare) än din egen hudton, sen samma sak med den mörka (ca 2 toner mörkare) Då undviker du den hårda övergången som jag ramlade på som direkt körde på mörkaste och ljusaste ;)

2. Använd lagom mycket färg. Smäll inte på så mycket färg så att det blir ett tjockt lager, då ser du bara oljig och över sminkad ut i efterhand (lite som jag blev då haha), utan ta ett tunt lager så att du ser färgen på huden utan att den är 'för stark' och blir tjock.

3. Avsluta gärna med ett puder. Även om du tar ett tunt lager eller om du faktiskt vill fläska på liiite mer för att få lite mer effekt så kommer du bli lite tjock och glansig i ansiktet, ett puder jämnar ut färgen och får den att se naturligare ut :)

4. Se till att du är ren och torr i ansiktet innan du applicerar din contouring. Tvätta gärna ansiktet om du har möjlighet, annars bara skölj av ansiktet med lite vatten och torka sedan av dig så att du inte ex. svettas av sminket (speciellt nu på sommaren) samt att det får bättre fäste på jämn och ren hy.

5. Kör gärna resten av ditt smink (fransar, bryn, läppar eller vad du föredrar för smink) efter din contouring. Jag råkade ex. kladda på lite ljus contouring färg på ögonlocket och det var onödigt knöligt att få bort pga att jag sminkade mig innan.

Lycka till nu :) Paletterna finns att beställa lite överallt, ex. Nelly, Eleven, Fyndiq, Sephora och Bubbleroom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar