fredag 21 augusti 2015

Hur man fotograferar!!


Hur man fotar:

De flesta som bloggar och försöker satsa på det eller helt enkelt tycker att det är kul skaffar sig nästan alltid en system kamera nu för tiden. Självklart andra människor utan bloggar också, folk som ser det som en hobby och vill få snygga bilder, dokumentera sin vardag eller vad det än är för anledning. Så jag tänkte förklara hur jag fotar och framförallt hur jag ställer in kamerans inställningar beroende på vad jag ska fota.

Ex. Om jag ska fota min klocka till bloggen så letar jag efter ett underlag jag vill ha, i det här fallet tog jag vårar glasbord, men annars kan jag rekommendera en vit enkel yta eller ett ljust trä golv eller liknande. Så för det första, försök att fota när det är ljust ute och gärna vid ett fönster så att du kan utnyttja det naturliga ljuset istället för att använda konstljus som blixtar och lampor. Det här är min inställning på kameran när jag tog en vanlig bild på min klocka.


Om man ska använda en Digital kamera så tycker jag att alla ska lära sig hur man fotar på M läget på kameran (Manuell Exponering) där man själv ställer in ISO (hur många vita pixlar man tillsätter en bild), Bländare (Hur mycket ljus man släpper in i kameran) och Slutartid (Hur länge man släpper in ljuset, med andra ord hur snabbt kameran tar bilden) Och det tänkte jag gå igenom lite så att jag hoppas att andra kan lära sig hur man gör det på ett ganska enkelt sätt :)

Jag använder en Canon vill jag bara börja med, så det kan vara lite annorlunda på Sony och Nikon såklart, men principen är den samma.

LITE OM SLUTARTID: Man kan förklara kamerans slutartid som kamerans hastighet att stänga ett fönster. Om du ska fota en ny klocka ex. så behöver du inte ha en hög slutartid då föremålet du fotar (eller du själv som fotar) inte rör sig så får kameran fokus ändå. Vad är då det positiva med att ha låg slutartid? Jo du släpper in mer ljus i kameran, med andra ord mer ljus på bilden. Det negativa med det, om man är ostadig på hand kan bilden bli suddig och förlora skärpa. Jag fotar aldrig med en slutartid lägre än 1/160 om inte jag vill få bilden suddig.

LITE OM BLÄNDARE: Bländaren är kamerans storlek på fönstret. Bländaren, precis som slutartiden, är det som släpper in ljus i kameran men inte riktigt på samma sätt. Slutartiden avgör ljuset, kvalitén och skärpan. Medans bländaren avgör ljuset och bildens fokus. Ex. ju högre bländare du har, desto mer krymper fönstret och mindre ljus kommer in, men inte bara det. Ju högre din bländare än desto mer skärpa får du över hela bilden, inte bara på en punkt med suddig bakgrund. Positiva med en hög slutartid är att du får större omfång med skärpa, det negativa är att bilden blir ganska platt utan dimensioner (något med fokus och något utan fokus) och väldigt mörk. Det positiva med låg bländare är att du får in mycket ljus i bilden och håller kvalitén samt en snygg luddig bakgrund och skärpa på en sak. Negativ, bilden kan bli för suddig och otydlig samt att det är svårt att få skärpa på större saker.

LITE OM ISO: ISO är bl a det som avgör kvaliteen på bilden. Ju högre ISO desto ljusare blir bilden då iso lägger till vita pixlar, men de vita pixlarna får också bilden att se pixligare och brusigare ut. Helt enkelt blir kvalitén sämre. Ju lägre ISO desto mörkare blir bilden men också i bättre kvalitee. Positivt med lågt iso, bra kvalité. negativt med lågt iso, mörkare bilder. Positivt med högt iso ljusare bilder, negativt med högt iso, dålig kvalité.

Så allt handlar om balans mellan ISO, Bländare och Slutartid som ni säkert förstår :) Det beror på vad man ska fota men här är exempel på hur det kan se ut om man har ISO på standard (100) och Bländaren på lägsta (1.8) men styr ändats Slutartiden.


Låg slutartid, som ni ser på den översta bilden släpper in mer ljus. Utan att höja ISO i tempo med att jag höjer Slutartiden desto mörkare blir bilden, som ni ser på bilden längst ner. ISO och Bländare har jag inte ändrat alls på bilden, därför blir bilden också mörkare då jag höjer slutartiden (alltså tar bilden snabbare, ju högre slutartiden är) så hade jag ex. fotat något i rörelse som en hund eller en klassisk hopp bild, hade jag höjt ISO i takt med Slutartiden för att få skärpa på det som rör sig.

här är exempel 2. då jag har låtit slutartiden vara den samma men visat skillnaden mellan ett högt bländartal och ett lågt bländartal, i takt med att jag har höjt bländaren har jag även höjt ISO (alltså gett bilden mer ljus för att ni ska se hur man balanserar inställningarna och vad skillnaden mellan högt och lågt bländartal ser ut)


På bild 1. Har vi en låg bländare (1.8) Det är det lägsta jag kan komma. ISO är på standard (100) och slutartiden är på lägsta (1/160). Skärpan hamnar då på klockan och armbandet i bakgrunden är suddig, bilden är även helt okej ljus. 

På bild 2. är dock bländaren på 4.0 och ISO 400. Bilden är ändå typ lika ljus som den översta och kvalitén är inte gigantisk. Kanske lite lite brusigare men framförallt är armbandet bakom klockan lite skarpare.

På bild 3. är bländaren hög, 8.0 och ISO är 1600, man ser tydligt att bilden är brusigare och framförallt är armbandet i bakgrunden istortsett lika skarpt som klockan.

Så vill ni ha skärpa över en hel bild så är det hög bländare som gäller, men vill man ha den ljusa bilden med luddig bakgrund och skärpa på en punkt så är det garanterat låg bländare som gäller :) Många undrar ju hur man får till den där effekten, speciellt på outfit bilder då man har en tydlig skärpa men en bullrig bakgrund, och det är helt enkelt med en låg bländare, inte svårare än så.

Hoppas ni lärde er något, kommer föröska göra lite såna här inlägg med andra inställningar och redigerings tips m.m. lite då och då :) Visar hur man kan använda Photoshop och andra redigerings program och liknande. Men framförallt så är det en övningsgrej. Öva och experimentera med din kamera och inställningar för att lära dig :)

Vill ni ha sånahär bilder? (bullrig bakgrund och skärpa på dig) LÄS OVAN :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar