tisdag 11 augusti 2015

Hur man driver en blogg

Har fått frågor ang vad jag läser för bloggar, och tänkte skriva ett litet inlägg om det ;) Så har ni något att läsa om medans jag är på intervjun också. 

Jag läser bara en blogg, och det är faktiskt Kissies.se, jag har själv bloggat sen 2010 (en blogg innan den här) och blev mer och mer kritisk över hur en bra blogg ska se ut, så jag har ganska hårda krav och har därför inte fastnat för någon annan blogg än Kissies. Jag tycker att Alexandras blogg är överlägset bäst av alla kända bloggare just för att hon håller måttet jag letar efter när jag kollar efter bloggar nämligen:

1. UPPDATERING. Nästan alla kända bloggar tycker att det räcker med något inlägg om dagen, jag menar de är ju ändå kända så varför anstränga sig? Jag tappar intresset direkt om man inte uppdaterar. En blogg ska ju vara lite som en öppen dagbok där man berättar om sina tips, sin dag m.m. inte där man en gång om dagen slänger upp en selfie eller en outfit bild och säger 'idag har jag på mig en topp från Nelly och ett par byxor från Zara, puss och kram' haha ja ni fattar ;) Så uppdatering, uppdatering och uppdatering. Därför är jag själv super noga med att uppdatera och som absolut minimum lägga upp 3 inlägg om dagen om jag har en galet stressig dag, annars kör jag alltid 5.

2. BILDER. Och nej, inte mobil bilder, någon gång ibland om man inte har något bättre så visst, men bilder med bra kvalité och ljus men de behöver inte vara någon proffsfotograf bilder heller för det. Men satsa på en kamera och lägg till att redigera bilderna med ljus och färger och lägga in dom på bloggen, hinner du inte? Planera allt i förväg, fota i förväg och ta din lediga tid till att föra in bilder när du väl får tiden.

3. KVALITE. och då syftar jag på inläggens kvalité inte bilderna. (dock ska de vara skrapa och gärna ljusa också) men att bara slänga upp blogg listor, eller skriva 'idag åt jag kvarg med hallon.' och sen är det klart är inte riktigt okej. Inläggen behöver inte vara jätte länga, men är det 2 rader är det nästan meningslöst att läsa. 

4. BALANS. Har du ett riktigt långt inlägg med en bild, försök att balansera upp det med att nästa inlägg kan ha flera bilder och mindre text ex. Är alla inlägg super maffiga så blir det bara för mycket att läsa och för mycekt blir man bara trött av och orkar helt enkelt inte läsa. Du vill att folk ska läsa, jag menar, varför ska du annars skriva? OCH om ett inlägg på bloggen handlar om kläder du vill ha från Ginatricot kanske nästa inlägg inte ska innehålla massa kläder från nätet, balansera mellan inspo bilder, kläd bilder, egna foton och selfies.

5. RÖDTRÅD. Ha en rödtråd i bloggen, men kanske inte bara en blogg om endaste endast smink ex. försök att variera dig men inom dina områden. Därför bytte jag ex. blogg från min förra till den här. Det blev för mycket all over the place och inte roligt längre. Så vad gillar du och vad vill du skriva om? Ex. jag gillar att hålla på med naglar, älskar att kolla på film, provar gärna olika skönhets produkter, älskar att fota. Då är det det ni får se här på bloggen.

6. HEADER. Ha en ren men tydlig header. Jag har jätte svårt för en header med massor av bilder i ett collage, håll det hellre rent med en tydlig stor bild och bloggens namn. För mycket blir bara plottrigt och ansträngande att kolla på. Och kom ihåg att din header är bloggens ansikte utåt, det är det första intrycket på läsarna. andra intrycket är dina inlägg och hur de ser ut, sista intrycket är rubrikerna och vad som står i inläggen.

7. RUTINER. Skaffa rutienr till bloggen så läsarna blir vana med visa saker och vet vad de kan / ska följa för något. Ex. mina rutiner är att varje måndag morgon lägga upp veckans schema, varje tisdag slänger jag upp en recension, varje torsdag en TBT och varje söndag det senaste jag lagt upp på Instagram. Det blir lättare när man vet ungefär vad man kan förvänta sig på en blogg och följa det och komma tillbaka till bloggen.

8. BILDER I INLÄGG. Alla alla alla inlägg bör ha någon form av bild / video eller animering. (animering ex. som den jag har i början av det här inlägget) folk vill ha något att titta på och gör oftast så att de skrålar ner och kollar hur inlägget ser ut innan de läser det. Så finns ingen bild och en rubrik med namnet 'god morgon' så kan jag säga att många inte skulle läsa och hoppa vidare till en annan blogg. Jag har någon form av bild alt. animering eller video till VARJE inlägg. Men håll också bilderna relevanta till innehållet!

9. RUBRIK. Ha en passande rubrik men håll den också spännande. Varför läsa ett inlägg som heter 'Blogg' när jag kan skriva 'Hur man driver en blogg' Alltså något som de flesta kanske skulle vilja läsa mer om och få tips om? Ni kanske förstår vad jag menar ;) så ju mer spännande och mer frågor din rubrik ger desto bättre, men där har vi också balans, är alla rubriker galet spännande och man får 50 frågor om dom kan det också bli lite mycket, så håll det spännande men med motta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar