måndag 15 juni 2015

Frågor & Svar ang. Spraytan


Yes, det är ju massor av snack ang att akta sig från solen och köra på spraytan istället för att steka i solen. Hälsan före risken helt enkelt. Och jag tänkte skriva lite om spraytan och min upplevelse och svar på lite frågor m.m. :) Jag brukar absolut sola men va så sugen på att prova spraytan och blev ju helt såld! Så det kommer jag garanterat att göra om kan jag säga redan nu.


- Vad kostar det att spraytana sig?
Priser varierar ju självklart från ställe till ställe men priset brukar ligga runt 300-600 kr. Men håll alltid ögonen öppna efter erbjudanden, sånt dyker alltid upp vid lågsäsonger.

- Vart kan man spraytana sig?
Finns massor av kliniker, speciellt i Sthlm området. 3 Ex. på salonger / kliniker man kan spraytana sig i Sthlm: Lilla Kliniken (där jag sprayade mig), Stockholm Beauty Center och Beauty Stockholm.

- Hur länge håller en spraytan?
Det varierar självklart på hur bra man tar hand om den och hur ofta man duschar. Men ca. 1 vecka och kan hålla upp till 2 veckor.

- Hur tar man hand om en spraytan?
Främst så ska man ta en dusch ca 8 h. (gärna vänta lite längre) efter spraytanen för att få bort överflödig färg. Sen är det viktigt att fukta hyn och smörja in sig varje dag. Gärna 2 ggr om dagen för att färgen ska hålla sig jämn och vara kvar längre. Body Butter / fuktighetskrämer.

- Hur förbereder mig sig inför en spraytan?
För bästa möjliga resultat ska man skippa allt smink den dagen. Men skippa också parfymer och deodoranter. Ta gärna en dusch samma dag och skrubba hyn för att få bort död hud så blir resultatet både jämnare och håller längre.

- Är det värt att spraytana sig?
Abolut en smak fråga. Jag tycker att det var värt det. Det är inget jag skulle lägga typ 1000:- på men någon hundra lapp då och då är det helt klart värt det. Man känner sig väldigt fräsch och frisk och är super till tillställningar som event och fester.

- Kan man välja vilken färg man ska få?
Ja det är bara på plats att säga att du vill bli riktigt brun eller inte alls. Ex. Så kommer du få hjälp med vilken färg du borde ha beroende på din hud ton.

- Blir man fläckig efter ett tag med spraytan?
Om du är noga med att smörja in dig och inte duschar för ofta så brukar färgen snarare släppa sakta men säkert istället för att bli fläckig. Blir den fläckig så är det efter ca 1 vecka och då är det bara att gnugga bort färgen i duschen med en skrapa.

- Får man dålig hy av spraytan / torr / finnar / fettig?
Jag har en tendens att få rätt dålig hy. Får lätt finnar ex. Men spraytanen gav mig varken finnar eller fet hy. Dock vill man ju inte få bort färgen i ansiktet så man vill kanske inte skrubba ansiktet dagen efter med ansiktstvätt. Så då blir det ju lättare att få finnar om man inte tvättar ansiktet såklart.

- Kan man träna med spraytan?
Ja, men vänta efter den förta duschen och vänta gärna minst 1 dag, gärna 2-3 för att färgen ska sätta sig och inte rinna av med svett.

- Färgar spraytanen av sig på kläder och möbler?
Den första naten blir det nästan garanterat fläckar i sängen. Om du svetta mycket kan färgen fläcka av sig lite på kläderna. Men smörja sig, så håller det bättre.

- Hur ofta kan man duscha utan att färgen förvinner? + Kan man bada?
Duscha en gång efter spraytanen, låt minst 8 h gå dock. Sen undvik gärna duschen så mycket som möjligt annars går den ju bort snabbare. Man kan bada, men gnugga inte huden i vattnet och försök at tinte vara i vattnet för länge.

- Kan man sola trots man har en spraytan?
Ja.

- Hur långt innan ex. ett event borde man spraytana sig för att få en bra färg?
Inte samma dag och inte dagen innan haha! Ta gärna 2 dagar innan för att färgen ska bli jämn och lägga sig rätt på hyn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar