lördag 9 maj 2015

Min piercing upplevelse

God morgon! 

Tog mig en härlig sovmorgon då jag blev super trött igår hehe. Hoppas alla hade en grym fredag och nu är det dag 2 på den här helgen, det är ju bara att köra på med sina planer ;) fest, grilla, hänga med polare m.m. Det var föresten super roligt att så många klickade in sig på bloggen igår! Super roligt :)

Påtal om något annat, för några dagar sedan googlade jag runt lite på pierca naveln, fakta och om det fanns något att tänka på nu i efterhand, jag piercade ju mig i början på året :) I vilketfall som helst så trillade jag in på ett forum där någon frågade om folks upplevelser när de har piercat sig och hur långtid det tar med läkning, gör det ont och ja allt. Och gud vilka svar! Någon som skrev att det är wt (white trash) att ha piercad navel.. Andra skrev att det tar en evighet, 1 år innan man ens kan röra piercingen m.m. Och läkningen är ju super olika men vet ni vad, nu tänkte jag skriva ner min upplevelse.

Jag har länge varit super sugen på att pierca naveln så när jag började träffa en gammal vän, Simon, igen efter en tid så körde vi bara på. Vi bestämde ett datum, gick till Ted's tattoos (i upplands väsby) då det var där hon piercade sig för 5 år sedan och då följde nämligen jag med henne ;) Så vi stack dit, väntade på vår tur. Sen gick jag in. Han ritade en prick där han skulle pierca, gav mig lite info om att jag kunde bli yr m.m. och sen la jag mig på en sån där vit säng grej (haha vad heter det?) och så klämde han naveln med en typ av klämma och sen köde han igenom nålen. Om det gör ont eller inte är så otroligt individuellt men för mig gjorde det inte ont alls. Så har du ex. piercat öronen eller någon annan kroppsdel så lär du ju känna till om du har hög smärtgräns eller låg smärtgräns.

Jag fick välja ett smycke, valde ljus blå, han satte på den och så fick jag sätta mig upp, fick lite salt till salt blandningen och sen var det bara att betala. Jag har nu haft piercingen i 3-4 månader? och jag har tvättat piercingen varje dag med saltvatten, sen rent vatten och avslutar med att torka rent hålet. Och jag har redan provat att byta piercingsmycke.

Så här har vi lite svar på allmänna frågor folk brukar ha ang. att pierca sig:

1. Vart piercade du dig? -Teds Tattoos i Uppl Väsby, rekomenderar absolut det stället!

2. Pris? -500:-

3. Ont när de piercade? -För mig gjorde det som sagt inte ont, kändes bara som ett klämmande stick. (som sagt individuellt)

4. Hur lång läketid? -Jag vill säga att jag är sågott som klar med läkningen men jag skulle säga mellan 3-6 mån.

5. När kan man byta smycke? -också super individuellt beroende på hur noga du är med tvättning m.m. men för mig 3 mån.

6. Hur tvättar man? -koka 1l vatten, blanda ner 1tsk salt, låt svalna. Använd lite av saltlösningen och en tops, tvätta smycket, vid hålet m.m. gör samma sak med vatten och sen torka.

Efter 2,5 mån
Idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar