måndag 4 maj 2015

Folk suger på att blogga


Folk har blivit alldeles för dåliga på att blogga. Jag är super kritisk till andra bloggar då jag har några 'krav' för att jag ska fastna för en blogg. Jag kan inte bara komma in på en blogg, läsa ett inlägg och bara bli fast på kroken. Jag tycker att det finns några faktorer som är super viktiga för att jag ska bli intresserad att följa bloggaren, jag menar är inte det poängen? Varför ha en blogg om man inte satsar på den? Några grejer jag tittar på när jag kommer in på en blogg:

1. Headern, en intressant header men ändå relevant. Ha gärna något lite udda som inte alla andra har men håll den ändå enkel! 

2. Håll en ren layout. Ex. om jag skrålar ner på dina senaste, ex. 5 inlägg, så ska det vara rena inlägg och finnas en hyfsad röd tråd. Inte ex. en suddig mobilbild och nästa bild en proffsbild med systemkamera i studio.

3. Bilderna! Snygga bilder, satsa på en kamera och snygga bilder till bloggen. Det håller inte med tumblr bilder i varenda inlägg, lär dig att fota och lär dig photoshop. Behöver inte vara proffs bilder, men bara att använda en liten digital kamera, ljusa upp lite och fixa lite renare färger i photoshop är inte raketforskning.

4. Ha en bild alt. video för VARJE inlägg. Inlägget bliv inte intressant när det bara är text. allt är visuellt så har du inget man kan kolla på så tappar man intresset.

5. Bilderna och inlägget, se till att en bild till ett inlägg faktiskt är relevant för inlägget eller förstärker inlägget och innehållet. En bra bild lockar folk att läsa texten. Samma sak med rubrik, tänk ut en bra rubrik.

Och viktigaste..

6. Uppdatera (!!) om du bara tänker uppdatera 1 gång i veckan känns det ju faktiskt rätt meningslöst. Satsa på bloggen eller sumpa den. Jag själv gillar flera uppdateringar om dagen, själv försöker jag uppdatera 5 ggr om dagen, men satsa på 1 inlägg om dagen, minst 4 ggr i veckan skulle jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar