torsdag 3 april 2014

Mitt potatismos

Gjorde riktigt god middag igår med potatismos, Blev riktigt gott faktiskt :) Potatismos är just en sån grej som antingen blir riktigt äckligt eller väldigt gott, måste verkligen göras rätt. Första gången jag gjorde det blev det katastrof, smaklöst och äcklig konsistens. Men nu har jag gjort det så många gånger så har fått in det någorlunda i allafall ;)

Skala potatis (efter behag), hacka i mellanstora kuber, koka i kastrull tills de blivit kokta. Häll av vattnet och låt vila i 2 minuter. Lägg i potatisen i en bunke och mosa med en potatis mosare. För att potatismoset ska bli riktigt krämigt och gott så krävs det rätt mycket mosande så att det inte finns några bitar av potatis kvar, sen om man vill ha bitar i så ska man ju inte mosa lika mycket såklart :) Men därefter tar man fram elvispen och vispar till att potatisen blir som smulor i stortsätt, sen häller jag i 1-2 msk mjölk och fortsätter vispa, sen häller jag i lite grädde och lite smör efter behag och slutar tillsätta när jag tycker att moset ser bra ut. Sen tillsätter man lite svart peppar, vit peppar och gärna lite persilja och sen är det klart! :)

Här är några bilder från när jag gjorde moset igår, lite inspo











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar