lördag 3 maj 2014

Vernissage hår

Ligger i sängen, otroligt nöjd med mig själv ;) har gjort klart (lite små detaljer till bara) alla mina bilder och är i stort sätt redo inför vernissagen. Ska bara fixa med ram eller liknande och sen är det klart. (men det gör på lektionstid) I vilket fall som helst så fotade jag lite när jag gjorde året på den sista (kaninen) och tänkte visa hur jag gör håret :)

Mitt slutprojekt är att göra 12 (!) blyertsteckningar och göra alla de kinesiska åren; Orm, drake, get, tupp, hund, gris, buffel, kanin, tiger, häst, råtta och apa. i min egen tolkning. Precis som jag gjorde stjärntecknen i min egen tolkning, men har verkligen utvecklats sen dess och känner att de här är mycket bättre än mina stjärntecken. Men det är väl bra att se förbättring i allafall ;) Funderar på att göra elementen här näst.


I vilketfall som helst så började jag med att göra konturen av håret (gjorde en knut den här gången) och sen markerar jag mitten längst upp och längst ner. Sen fyller jag i med streck (hårdare mot roten och lösare mot mitten) och drar mot mitten från hårbottnen. Därefter drar jag tunnare streck i mitten av knuten/håret. Sen använder jag min stompf och drar ut strecken, främst de mot rötterna och kanterna. Sen gör jag om hela processen (hårda mörka streck i botten och toppen och tunna streck i mitten) avslutar med att stompfa lite till och sen drar jag ett hörn av suddat och ger håret highlight, kontrast och lite mer luftig känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar