tisdag 20 januari 2015

The Book Thief recension

Igår såg jag filmen 'The Book Thief' Alltså Boktjuven på svenska ;) Filmen är baserad på boken med samma titel och utspelar sig under andra världskriget. Huvud karaktären heter Liesel och är en liten flicka som lever i Tyskland hos en man och en kvinna som hon kallar 'Mamma' och 'Pappa'. När Liesel kommer till mannen och kvinnan som hon ska bo hos kan hon varken läsa eller skriva. Därmed bestämmer hon sig för att lära sig det med hjälp av en bok hon fått med sig på resan. När boken är slut vill hon hoppa vidare och lyckas få tag på flera böcker att läsa, med egna små knep ;)

Filmen är både hemsk och på något sätt ganska fin. Hela andan i filmen är väldigt tung då man vet vad som hände under andra världskriget så är det väldigt tungt att titta på filmen, ja med vetskapen om vad som händer och kommer hända m.m.

Filmen var, enligt mig, väldigt bra :) Jag hade höga förhoppningar och skulle nog ändå säga att jag inte blev besviken. Det är väldigt fina bilder och starka karaktärer som Liesel själv, en kille vid namn Max samt hennes 'Pappa' är karaktärer man garanterat känner för under filmen. Det ända jag skulle säga dock som mer negativt är faktumet att filmen kan anses något händelselös. Det händer saker men inget som ger allt för mycket spänning. Man skulle nog vilja ha en skarpare händelse att komma ihåg och tänka på under filmen. :) Men därför får den här filmen 4/5 G!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar