söndag 22 juni 2014

Osminkad bild

God morgon! Idag kör jag och Nom-stuff städdag här hemma :), inte lika illa som det låter haha ;), så jag gick upp för att lägga i en tvätt i tvättmaskin, byta kattsand i katternas låda m.m. och Nom-stuff började i köket med disk och tvätta ytor. Ska iväg och fortsätta men ville bara slänga upp ett litet inlägg först :) Så jag ville göra ett lite 'djupare' inlägg angående smink.

Det här med smink. Jag vet inte hur många gånger jag har människor som kommer fram till mig och frågar om jag bär smink jämt, eller om jag varierar m.m. Det står i stortsätt överallt om att 'låta ansiktet vila' från smink och människor som träffar mig till vardags vet att jag har min lilla smink rutin på morgonen. - min morgonrutin går ut på att gå upp, tvätta mig, sminka mig och klä på mig- I vilketfall som helst så har jag alltid svårt att svara på den frågan. Jag har mina rutiner och eftersom att jag är så rutin galen så tycker jag att det är hemskt jobbigt att bryta en rutin som jag fått in i kroppen. + att smink har alltid varit en trygghet för mig. Sovit dåligt en natt och är blå under ögonen - concealer, markerade ögon med dipliner så är det fixat. Varit hemskt hängig efter något jobbigt eller bara stress - lite glatt smink i form av solpuder på kinderna, lätt ögonsmink med gärna lite bronsfärgat ögonskugga och lite läppstift så känns hela alltet plötsligt bättre. Eller det klassiska 'vaknar upp med 50 nya finnar' - heltäckande smink i form av concealer, fondation och puder + markerade ögonbryn och lite mascara så uppmärksamheten försvinner från finnarna.

Men jag kan väl säga att jag sminkar mig i stortsätt varjedag. Det ingår i min rutin och så länge man använder bra produkter så känns det inte som ett problem. Men jag har faktiskt osminkade dagar. Alltså dagar då jag inte ens bär bassmink. Men eftersom att mina brister kommer fram mer så känner jag mig både naken i ansiktet och otrygg, men det är något jag jobbar på. Mina bleka ögonbryn kommer fram utan ögonskuggan och vinkelborsten. Mina något för täta ögon ser plötsligt tätare ut utan mina små vingar med dipliner. Och mitt runda ansikte ser plötsligt rundare ut utan lite solpuder vid kinderna och distraktion från annat smink.

Så jag har inget svar. Det ända jag har att säga är att jag har min bekvämlighet med smink. Jag känner mig både fräschare och snyggare, vilket inte alltid behöver vara en självklarhet. Men för mig är det en rutin som är svår att bryta. Jag vet att jag kan klara mig utan smink, men frågan är nästan om jag verkligen vill det. Jag gör inte om mitt ansikte, jag framhäver det. Så allt jag kan säga till människor som snackar om att inte bära smink och så vidare är väl, jag jobbar på det.

Osminkad bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar